nuffnang

March 13, 2016

Dugaan hidup di Putrajaya

Lama sungguh menyepi, banyak benda berlaku di sekeliling dalam menjalani kehidupan seharian.
Anak-anak makin besar, perbelanjaan pun makin meningkat, barang sana sini mahal dan badan pun makin BESAR hahaha..apa taknya stress je makan, makan je stress..Di Putrajaya ni bukan semua yang tinggal sini orang kaya tau. Kebanyakkan adalah kakitangan kerajaan kumpulan sokongan yang tinggal di kuarters yang disediakan. Bermakna semua tu golongan sederhana dan gaji pun sederhana, bukannya kaya raya tapi harga barang di sini memang pukul rata.Huhuhu. Sebab tu saya sanggup bangun awal masak untuk bekalan kami suami isteri dan anak-anak ke sekolah. Disamping itu buat la jugak bisnes nasi bungkus kecil kecilan untuk anak-anak bawa ke sekolah sebab ada rakan-rakan mereka minta untuk beli nasi yang anak-anak selalu bawa bekal.

Hari ni nak bercerita pasal kehidupan di Putrajaya ni..terdetik hati nak bercerita. Selalu tengok je dalam drama tv dan kini terjadi depan mata. Anak2 selalu balik bercerita tentang rakan-rakan sekolah masing-masing. Ada yang parents selalu busy dan anak dibiarkan menguruskan diri sendiri, pergi balik sekolah, makan pakai semua pandai-pandai la. Ada juga yang parents bercerai dan si anak tinggal dengan ayah. Ayah pulak sakit dan meninggal..tinggal si anak sulung yang masih bersekolah rendah bersama adik-adik dan menumpang hidup dengan saudara sebelah ayah. Memang sedih tapi sempat juga selitkan nasihat untuk anak-anak.

Pesanan yang selalu menjadi favourite saya pada anak-anak adalah "Walaupun kita susah, buktikan kita juga boleh berjaya, kesian ibu ayah bangun awal tak cukup rehat masak nasi untuk jual nak cari duit lebih". Pernah anak-anak balik bercerita ada rakan-rakan yang nakal disekolah mengejek mereka menjual nasi tapi sedaya upaya saya menahan perasaan sedih tu demi nak memberi semangat kepada anakl-anak. Dan yang paling bangga bila anak berkata " Tak apa la ibu diorang tak rasa macammana kesian tengok ibu ayah bangun awal tak cukup rehat nak siapakan nasi untuk jual, takkan kitaorang tergamak tak nak jual, senang je pun". Huhu menanggis ibu mendengar tapi hati tisu ini lah yang sentiasa berkobar-kobar bersemangat untuk membesarkan korang.


No comments:

Post a Comment