nuffnang

January 15, 2011

aku budak kampung - don't judge book by its cover

kali ni nak bercerita tentang diri aku
ramai yang bertanya kawin umur brapa
muda-muda anak dah besar
tahun ni genap umur aku 28 tahun dan
mempunyai anak yang berusia 10, 7 & 3 tahun
2 lelaki dan sorang pompuan
aku berkahwin di usia 17 tahun
sememangnya kawin muda ni banyak cabaran yang perlu ditempuhi
antaranya masalah kewangan
ada gak yang bertanya 'apsal kawin muda, tak sempat kumpul harta'
ada gak yang berbunyi 'tak nyempat-nyempat nak kawen, kan dah susah skrg'
aku dah lali dengan segala macam tohmahan dan kata-kata manusia
selagi bernyawa selagi itu la kita akan berdepan dengan
berbagai karenah manusia
ada jugak yang mengeji, yang meyindir dulu
datang minta nasihat, minta pendapat
(minta pendapat ok..jgn minta pendapatan sudah)
disebabkan aku dah ada pengalaman...


apapun yang orang kata,aku tetap aku
jodoh aku sampai awal, dan inilah takdir hidup aku
aku tak pernah menyesal, malah bersyukur sangat
kalau nak dibandingkan kehidupan aku 10 tahun dulu
walaupun pelajaran aku setakat spm
tapi siapa sangka aku sekarang bekerja di bumi putrajaya ni
dikelilingi dengan orang-orang bijak pandai dan
mempunyai kelulusan tinggi



kehidupan kami 5 beranak amat sederhana
segala segi kami perlu berjimat, aku sanggup ketepikan segala keinginan
demi anak-anak...kadang-kadang aku perasan
ada gak yang menjeling, ada yang memandang sinis dengan
penampilan selekeh aku
bukan tak nak bergaya, cantik, tapi aku tak mampu
memang aku asal dari kampung, jadi sifat kekampungan tu masih ada
kalau nak ikutkan rasa rendah diri, memang dah binasa aku ni


dan yang paling aku bersyukur, dikurniakan anak-anak yang cerdik
dan suami yang penyayang
walau adakalanya agak baran tapi kejap jer..biasa la orang muda kan
namun aku dapat rasakan kami berdua makin matang
dalam alam rumahtangga
ye la kan..tahun ni masuk tahun ke 11 bersama
suami selalu ingatkan aku
biar la kita susah sekarang kerana
kita ada harta yang perlu dijaga (anak2)
disebabkan itu aku sanggup telan apa saja kepahitan
biar la apa pun orang nak cakap, yang utama anak-anak aku
walau aku susah, aku tak penah meminta duit gaji mereka

No comments:

Post a Comment