nuffnang

January 9, 2011

kawan baik vs kawan tak baik


tajuk kemain lagi kan..
sebenarnya aku ni tak banyak kawan
jadi bila ada kawan yang betul-betul baik tu
memang aku hargai sangat
kita boleh rasakan seseorang tu ikhlas berkawan dgn kita ke tak
bukan berkawan dengan kita untuk mempergunakan kita
@ mengambil kesempatan di atas kebaikkan kita
macam aku yang tak punya wang berjuta, rupa menawan
memang tak da tarikan untuk orang berkawan kan (merendah diri ni)

tapi dalam kehidupan seharian pengalaman menjadi pengajaran
bukan semua niat baik kita orang akan hargai
ada jugak yang mempunyai prasangka buruk
kadang2 bila kita ditimpa masalah, ada jugak jenis orang yang mempersoalkan
sebab dan alasan dirinya tak pernah hadapi masalah2 sebegitu
dan kebetulan nasibnya baik jarang ditimpa kesusahan
tetapi bila dirinya ada masalah
pandai pulak nak orang paham

aku pulak jenis kalau orang dah sakitkan hati aku
sampai bila pun aku akan ingat
kalau sekali mungkin dapat maafkan
tapi kalau berkali-kali
keadaan masih sama
bagaimana nak aku sabar??

apapun aku bersyukur kepada tuhan
kerana memberi aku dugaan dan rintangan
kerana itu aku dapat mengenali orang2 disekeliling aku
luar dan dalam
tiada guna cantik paras rupa jika hati tidak begitu

kadang-kadang bila masa kita susah
ramai pura2 tak nampak atau ambil tahu
jangan nanti kalau diorang pulak yang susah
aku bimbang kalau aku tak mau amik tahu..

selalunya kan kalau kita buat baik berkali-kali
susah orang nak ingat
tapi kalau kita buat jahat sekali
mati idup balik pun orang kan ingat
dan sampaikan pada cucu cicit diorang...

1 comment:

  1. sabar je lah kak..orang kata berkawan biar beribu, berkasih biar 1! cewah!!

    Do visit and join Giveaway 'My Favorite......." at http://shinnaz.blogspot.com/2011/01/giveaway-my-fav.html

    thanks u darlings!

    ReplyDelete